Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Azerowie chcą współpracować z PKP

inforail
19.08.2016 20:10
0 Komentarzy

W dniach 17-18sierpnia 2016 roku w PKP S.A. gościła delegacja Kolei Azerbejdżanu.

Azerowie rozmawiali o współpracy w kolejowym tranzycietowarów z Bliskiego Wschodu, Kaukazu i Chin. Delegacja Kolei Azerbejdżanuzwiedziła m.in. obiekty przeładunkowe Euroterminalu i stacji PKP LHS wSławkowie, które są najdalej wysuniętymi na zachód Europy terminalamiprzeładunkowymi do których dochodzi linia szerokotorowa.

Robocze kontakty z kolejami azerskimi nawiązaliśmy w czasiespotkania OSŻD w maju tego roku, co już w czerwcu zaowocowało wizytą w Bakuprzedstawicieli PKP oraz Ministra Piotra Stommy, odpowiedzialnego wMinisterstwie Infrastruktury i Budownictwa za sprawy kolei. Bardzo nas cieszy,że nie są to kolejne kurtuazyjne wizyty, lecz bardzo konkretne rozmowydotyczące współpracy pomiędzy spółkami, stawek czy szczegółowych zapisów umów -mówi Michał Beim, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo S.A.,operatora logistycznego PKP Cargo Connect oraz PKP LHS. Ponadto naukowcyPolitechniki Poznańskiej zaprezentowali stworzony na tej uczelni systemumożliwiający automatyczną zmianę rozstawu kół w trakcie biegu pociągu z rozstawueuropejskiego na tzw. szeroki (z 1435mm na 1520mm) i odwrotnie, dzięki czemutransport kolejowy w relacjach Wschód-Zachód może być szybszy a jego kosztymniejsze. Ulepszone rozwiązanie umożliwia stosowanie go przy kołachmonoblokowych (nieobręczowanych) oraz znacznie zmniejsza koszty eksploatacyjnewyposażonych w nie wagonów.

Koleje Azerbejdżanu nie tylko bardzo intensywnie nadrabiajązaległości w infrastrukturze kolejowej czy nowoczesnym taborze, ale takżeszukają swojej szansy w obsłudze tranzytu towarów wysyłanych z Chin, Turcji,krajów Zatoki Perskiej i Azji Środkowej oraz Iranu. Dlatego spółki Grupy PKPwidzą potrzebę współpracy z kolejami azerskimi, przede wszystkim wudostępnianiu zarówno linii szerokotorowej, jak też terminali przeładunkowych.Wyzwaniem strategicznym stojącym przed polskimi kolejami jest odbudowakolejowego transportu towarowego, którego wolumen systematycznie spada. Dlategowyszukiwanie nowych możliwości transportu towarów nie tylko na rynku polskimjest szansą na istotne zwiększenie przewozów kolejowych. Zmiany w gospodarce ilogistyce już nie krajów ale wręcz regionów – takie jak tworzony przez ChinyNowy Jedwabny Szlak czy ponowne włączanie Iranu w światową gospodarkę – są dlanas szansą stania się dla tych krajów kolejowymi wrotami do Europy Zachodniej -podkreśla Michał Beim.


Komentarze