Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IGKM o najnowszych trendach w transporcie

infotrans
17.05.2018 08:00
0 Komentarzy

Dzisiaj – 17 maja rozpoczął się XXXVII Krajowy ZjazdKomunikacji Miejskiej pod hasłem „Najnowszetrendy w transporcie publicznym”. Zapraszamy na transmisję on-line na nasz profil FB.

Ostatnie lata są czasem spektakularnego rozwoju transportu miejskiego w naszych miastach. Odnowa taboru oraz infrastruktury komunikacyjnej jest możliwa przede wszystkim dzięki wykorzystaniu środków unijnych. Towarzyszy temu zauważalny wzrost jakości świadczonych usług w oparciu o lepsze zarządzanie zasobami (w tym personalnymi) oraz nowoczesne technologie, które sprawiają, że świadczone usługi są bardziej komplementarne do potrzeb mieszkańców naszych miast.

– Komunikacja miejska jawi się jako najbardziej prężne ogniwo transportu miejskiego – mówi Dorota Kacprzyk, Prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. I dodaje – niemal we wszystkich naszych miastach mamy już wygodny tabor niskopodłogowy wyposażony m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, wideomonitoring czy automaty biletowe. Dzięki ścisłej współpracy operatorów z organizatorami transportu w miastach oferta przewozowa jest w coraz większym stopniu dostosowana do występujących potrzeb.

Komunikacja miejska stała się również ważnym ogniwem polityki walki ze smogiem. Dzieje się tak nie tylko dzięki wymianie taboru na niskoemisyjny, ale również poprzez przejmowanie pasażerów i ograniczanie ruchu z pojazdów indywidualnych, które są jednym z istotnych źródeł zanieczyszczeń.

Komunikacja miejska stoi obecnie wobec wielkich wyzwań związanych z wprowadzeniem zeroemisyjnego taboru. Nie będzie to łatwe, ale już wiele miast poczyniło w tym kierunku określone działania. MZA Warszawa, MPK Kraków, PKM Jaworzno, PKM Sosnowiec, MPK Inowrocław, MPK Lublin to operatorzy którzy już teraz eksploatują autobusy elektryczne. Z kolei PKM Tychy, MPK Rzeszów, PKM Gdynia, MZK Słupsk, MPK Tarnów, MPK Radom, MZK Zamość czy MKS Mielec to firmy eksploatujące nowoczesne autobusy. Dzięki nim Polska znajduje się w awangardzie krajów wprowadzających niskoemisyjne napędy w transporcie miejskim.

– Ponieważ komunikacja miejska postrzegana jest zazwyczaj jako bardzo ważny element krwioobiegu polskich miast, lokalne samorządy starają się dbać o jej rozwój technologiczny – mówi Marcin Żabicki, dyrektor ds. rozwoju IGKM. – Ważnym tego elementem jest umożliwienie korzystania z różnych aplikacji pozwalających nie tylko sprawdzić rozkład jazdy, kupić bilet czy zaplanować dogodną trasę, ale wręcz śledzić pojazdy i mieć precyzyjną informację o lokalizacji konkretnego pojazdu oraz rzeczywistym czasie odjazdu uwzględniającym korki.

Planowany zakres

Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej jest dobrą okazją do pochylenia się nad najważniejszymi dla branży zagadnieniami. W programie tegorocznej edycji zjazdu nie zabraknie prezentacji związanych z niskoemisyjnością, zrównoważoną mobilnością, zmianami w legislacjach oraz perspektywom finansowania. Przedstawiciele branży mówić będą również o promocji komunikacji miejskiej, standaryzacji kwestii technicznych oraz wzmacnianiu współdziałania operatorów i organizatorów. W części warsztatowej poruszone będą również tematy bieżącej współpracy w ramach IGKM.

XXXVII KZKM towarzyszy jubileusz 110-lecia Tramwajów Warszawskich. W związku z tym Zjazd rozpoczną wystąpienia okolicznościowe i prezentacje merytoryczne poświęcone stołecznemu przewoźnikowi.

Zjazdy Komunikacji Miejskiej na stałe wpisały się w tradycję środowiska komunikacyjnego. Do wybuchu II wojny światowej odbyły się trzy takie Ogólnokrajowe Zjazdy (1927, 1932, 1938, cieszące się dużą popularnością, np. podczas II Zjazdu wygłoszono 19 referatów, a udział wzięło 145 uczestników).

Dużym zainteresowaniem cieszył się również pierwszy Zjazd powojenny, który odbył się we wrześniu 1945 r. Mimo bardzo złych warunków podróżowania po Polsce przybyło wówczas ponad 100 uczestników.

Po dużych perturbacjach spowodowanych przede wszystkim likwidacją Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Polsce i różnymi niekorzystnymi wydarzeniami, organizację Zjazdów wznowiono w 1957 r. Od tego momentu Zjazdy Komunikacji Miejskiej są organizowane regularnie (do roku 1962 corocznie, a następnie co dwa lata), stając się ponownie tradycją naszej branży.

Trochę historii

IGKM została utworzona w 1991 roku w celu reprezentowania interesów zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie różnego rodzaju działalności wobec organów państwowych i samorządowych. Najważniejsza była zawsze szeroko pojęta współpraca pomiędzy organizacjami i przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej oraz kontakty z przedstawicielami rządu i parlamentu, po to, aby stanowione prawo było korzystne dla naszej branży.

Na dzień 31.12.2017 r. Izba posiadała 211 członków, w tym: 115 operatorów transportu publicznego, 17 organizatorów transportu publicznego, 6 placówek naukowo-badawczych oraz 73 podmiotów z otoczenia systemowego, tj. producentów, dostawców wyposażenia i materiałów oraz usługodawców.

Izba kontynuuje działalność funkcjonującego w dwudziestoleciu międzywojennym (od 1921 r.) Związku Przedsiębiorstw Tramwajowych i Kolei Dojazdowych w Polsce, którego celem była integracja środowiska komunikacyjnego w naszym kraju. W 1927 roku ta nazwa (ze względu na włączenie komunikacji autobusowej) została zmieniona na Związek Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Polsce.

Tradycję rozwiązanego po II wojnie światowej Związku kultywowało w latach 1983 – 1989 Zrzeszenie Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, a następnie – Biuro Usług i Współpracy Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej PEKAEM Sp. z o.o.

I Ogólnokrajowy Zjazd w Sprawach Komunikacji Miejscowej zorganizowany w Warszawie w październiku 1927 roku, w którym uczestniczył przedstawiciel Międzynarodowej Unii w Brukseli (obecne UITP), zapoczątkował okresowe spotkania szerokiego forum branżowego oraz środowisk związanych z komunikacją miejską, organizowane przez Związek zgodnie z jego uchwałą z 1926 roku. Pierwszy Zjazd odbył się zaledwie trzy lata przed zorganizowanym również w Warszawie XII Międzynarodowym Kongresem Unii (w 1930 roku, zabiegano o to od roku 1926).

Związek Przedsiębiorstw Tramwajowych i Kolei Dojazdowych był już w latach międzywojennych członkiem Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP). W 1930 roku zorganizowano w Warszawie XXII Kongres tej organizacji, a przy tej okazji w Poznaniu Międzynarodową Wystawę Turystyczną i Komunikacyjną. Sześć lat temu (w 2012r.) IGKM była krajowym partnerem Pierwszego Szczytu Lokalnego Transportu Szynowego UITP. Dzięki przynależności do UITP, od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej uczestniczymy w pracach nad kształtowaniem prawodawstwa unijnego.

Komentarze