Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rządowy program budowy i modernizacji mostów

infotrans
22.05.2018 13:39
0 Komentarzy

Przygotowano programbudowy oraz modernizacji połączeń mostowych – poinformowali podczas wtorkowejkonferencji przedstawiciele rządu. Szacunkowy koszt budowy 20 nowych przeprawto 2,3 mld zł. Nowe mosty mają powstać do 2025 roku.

O inauguracji programu poinformował na wspólnej konferencjiz szefami resortów inwestycji i rozwoju oraz infrastruktury, premier MateuszMorawiecki.

„Przygotowaliśmy specjalny program budowy mostów (…)Zaproponujemy program budowy 22 mostów. To będą mosty na Wiśle, na Odrze, naBugu, na Pilicy, Warcie, w wielu miejscach Polski” – powiedział szefrządu.

Jak wyjaśnił, nowe przeprawy mostowe mają powstać w takichmiejscach, by stworzyć szanse rozwoju gospodarczego mniejszych ośrodków, gmin ipowiatów. Przypomniał, że stworzenie takiego programu mostowego zapowiedziałrok temu podczas konwencji PiS w Przysusze (woj. mazowieckie).

Premier dodał, że jesienią br. roku ma powstać fundusz drógsamorządowych, z którego pieniądze miałyby trafiać również na budowę nowychprzepraw przez rzeki. „Już w tym roku (2018 r.) znajdą się środki na praceprojektowe, a w kolejnych kilku latach na rozpoczęcie budowy mostów” -zaznaczył.

Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński wyjaśnił, żeprogram budowy mostów (Mosty plus) ma być realizowany do 2025 roku. Ich budowama być do 80 proc. dofinansowana przez rząd (środki ministerstw inwestycji iinfrastruktury). Minimalny wkład własny samorządów ma wynieść 20-25 proc. -tłumaczył Kwieciński.

Szef resortu inwestycji i rozwoju dodał, że szacowany kosztbudowy 20 priorytetowych przepraw mostowych w 9 województwach na 8 rzekach to2,3 mld zł.

Kwieciński wyjaśnił, że w województwie mazowieckim są trzyrekomendowane inwestycje na Wiśle: pomiędzy Dęblinem a Górą Kalwarią, wokolicach Kozienic i Maciejowic, pomiędzy Górą Kalwarią a Warszawą – wokolicach Konstancina Jeziorny i Otwocka, Karczewa; pomiędzy Warszawą a NowymDworem Mazowieckim na wysokości Jabłonny i Łomianek oraz koło KazimierzaDolnego pomiędzy gminami Kazimierz Dolny – Janowiec.

Inne rekomendowane inwestycje znajdują się: na Warcie wLubuskiem pomiędzy Międzychodem a Santokiem na wysokości miejscowościPrzytoczna; na Bugu między Tonkielami i Nurem; na Bugu między Wyszkowem aSerockiem; na Narwi most między Różanem a Pułtuskiem; na Wiśle most pomiędzyNowym Dworem Mazowieckim a Wyszogrodem; na Odrze przeprawa pomiędzy Raciborzemi Kędzierzynem Koźle i most łączący Wrocław i Ciechanów na wysokości ObornikŚląskich; Odra – most między Ciechanowem i Głogowem; Odra – most pomiędzyZieloną Górą i Krosnem Odrzańskim; na Warcie most między Kołem i Koninem wokolicach Konina, przeprawa między Koninem i Śremem, most pomiędzy Śremem iPoznaniem na wysokości Brodnicy oraz przeprawa pomiędzy Obornikami i Wronkami.

Nowe mosty mają też powstać: na Sanie pomiędzy Jarosławiem iLeżajskiem na wysokości miejscowości Jarosław; na Noteci na odcinku pomiędzyCzarnkowem i Wieleniem; na Pilicy pomiędzy Przedbórzem i Sulejowem.

Kwieciński zapowiedział, że lista nowych obiektów nie jestzamknięta. Dodał, że samorządy mogą zgłaszać do ministerstwa swoje propozycje.

Uczestniczący w konferencji minister infrastruktury AndrzejAdamczyk wyjaśnił, że fundusz dróg samorządowych, z którego pieniądze majątrafiać również na budowę nowych przepraw przez rzeki pozwoli prowadzićinwestycje przez kilka lat. Przyznał, że obecne regulacje dotyczące rocznych rozliczeńinwestycji drogowych w samorządach „mają pewne niedoskonałości”.


Komentarze