Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwie firmy chcą budować przejścia przy przystankach na Rondzie Dmowskiego

infotrans
14.06.2018 12:24
0 Komentarzy

Polska Inżynieria iCertusVia – to firmy, które złożyły oferty w przetargu na dokumentacjęwykonawczą przebudowy ronda Dmowskiego.

Dzięki zmianom, które planujemy na rondzie będzie możnaprzejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez konieczności schodzeniado podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystankówtramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez skrzyżowanie.

Polska Inżynieria zaoferowała cenę 349 320,00 zł brutto, afirma CertusVia – 578 100,00 zł brutto. Obie firmy zadeklarowały też m.in.wykonanie komputerowej symulacji ruchu drogowego i tygodniowe raporty o staniezaawansowania prac projektowych. Zarówno jedna jak i druga oferta mieszczą sięw zaplanowanym przez nas kosztorysie. Dokumentybędą teraz analizowane.

Czytelniejszaorganizacja ruchu

Obecnie na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejściapodziemne – kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych,rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacjimiejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścianaziemne. Zostaną one wyznaczone tak, aby uniknąć kosztownych i dużychprzebudów, dzięki czemu przejścia mogą powstać w przyszłym roku.

Aby to było możliwe, konieczne jest wykonanie wielobranżowejdokumentacji budowlanej, obejmującej m.in. projekt organizacji ruchu, programsygnalizacji świetlnej uwzględniający przejścia dla pieszych, projektelektryczny itd. Dokumentacja powstanie na bazie koncepcji przygotowanej wubiegłym roku przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu.

Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą czteryprzejścia naziemne, wyznaczone na wysokości końca przystanków tramwajowych:

– przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul.Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej doul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul.Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdnido środka co wymaga zwężenia nadmiernie szerokich pasów autobusowych. Efektembędzie także czytelniejszy układ pasów ruchu;

– przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyścibędą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (zkontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu odskrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów;

– przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, nawysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowegobo nie ma tam dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu naprzyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo(wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej;

– przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie nawysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowałącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonaniabędzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochotyna północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej iuporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.

Przejścia z azylami

Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azylepomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe(wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), awejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Przy przejściach będziesygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem aczas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przezobydwie jezdnie bez zatrzymywania się.

Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchutramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiedniosterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic.Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do2020 r. liczba samochodów przejeżdżających przez rondo zmniejszy się o ok. 12proc.

Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg, wybrane biuroprojektowe będzie miało 12 miesięcy na wykonanie dokumentacji budowlanej. Tooznacza, że piesi będą mogli z nich skorzystać najprawdopodobniej pod koniec2019 r.


Komentarze