Setra S215HD

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

mabo
 
Posty: 4
Dołączył: środa, 9 lutego 2005, 18:58
Lokalizacja: Dolnośląskie

Postprzez mabo » poniedziałek, 21 lutego 2005, 21:06

Jestem posiadaczem od krótkiego czasu ,mam problem z obsługą ogrzewania ,prawie cały czas włącza się webasto.Autobus posiada też dodatkowe małe webasto w przedniej części bagażnika- kiedy je używać .Jak obsługiwać przełącznik ogrzewania i klimatyzacji -elektronic.Proszę o podzielenie się uwagami.Czekam
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » poniedziałek, 7 marca 2005, 18:45

Witam. Powodów że się ciągle włącza może być kilka.
Najpierw bym sprawdził czy przełącznik w środkowej konsoli (ten z czerwoną nasadką - pierwszy po lewej - jest na maxa do dołu). Pod jego ramieniem jest mały mikrowłącznik który włącza webasto. Być może nie jest on dociśnięty i dlatego ciągle uruchamia grzanie. Jeśli jest dociśnięty to trzeba zobaczyć czy ten mikrowłącznik nie jest uszkodzony - np. zwarty na stełe - wtedy też ciągle będzie włączał grzanie.
Jeżeli to nie pomoże to trzeba sprawdzić ten przełącznik po lewej stronie (elektronic) - obok przełącznika od zamykania kufrów ewentualnie może coś jest nie tak ze sterownikiem ogrzewania i klimatyzacji - tym nad radiem. Ale w tych 2 ostatnich wypadkach to już trzeba zerknąć do schematów elektrycznych. Bo bez tego metodą prób i błędów można tylko popsuć takie sterowniki - a są one bardzo drogie.
Jeśli to nie będzie coś z tym mikrowłącznikem to prosze o kontakt - może uda mi się coś pomóc - choć nie obiecuje bo schematów jest tyle że głowa boli.
Pozdrawiam.
hili
 
Posty: 6
Dołączył: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 19:10

Postprzez hili » poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 19:32

Witam, podłącze się pod temat. Ja również mam kłopoty z rozszyfrowaniem układu ogrzewania w setrze, chodzi mi mianowicie o to jak uruchamia się obieg płynu w układzie nagrzewnic w autobusie. Gdy silnik się nagrzeje płyn w układzie wokół silnika jest gorący natomiast w nagrzewnicach i rurach doprowadzających ledwo ciepły. Może ma ktoś jakiś pomysł jak sobie poradzić z tym problemem? Być może są w układzie jakieś zawory o których nie wiem, przydałby się jakiś schemat układu chłodzenia silnika - jeśli ktoś czymś takim dysponuje to bardzo bym prosił.
Izzy
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 405
Dołączył: wtorek, 18 czerwca 2002, 01:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez Izzy » wtorek, 26 kwietnia 2005, 06:02

Może pompka nie działa jak należy i gąrący płyn nie wchodzi do obiegu
Radosław Mroczkowski
First Scotland East
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » wtorek, 26 kwietnia 2005, 10:47

Witam.
Jezeli tak jest że przy silniku rury są gorące a na wozie ledwo ciepłe to ja bym szukał przyczyny w głównym zaworze wodnym.
Jest to zawór montowany w okolicy webasta. Zawór ten jest mechaniczno- elektryczny. Standardowo otwierany i zamykany jest elektrycznie ( jest na tym zaworze cewka ). Może na przykład jest on przycięty i nie otworzył się do końca ( i przepływ boryga jest bardzo ograniczony ). Może też cewka jest zepsuta i wcale nie otwiera przepływu. W takim wypadku można otworzyć go ręcznie jest tam specjalne pokrętło. Być może ktoś próbował otworzyć go ręcznie ale nie otworzył do końca ( musi poczuć opór ).
Jeśli coś z nim nie tak to najlepiej wyjąć go i zamontować tam zwykły zawór ( na czas naprawy tamtego ) hydrauliczny ( chyba 3/4 cala ). Mając zawór wodny na wierzchu zdjąć zager i zobaczyć jak wygląda w środku. Cewke można sprawdzić dając jej 24V - powinna pykać.

No chyba że układ jest strasznie zapowietrzony to też może być podobny objaw ale zakładam że został prawidłowo odpowietrzony ( odpowietrzniki są przy nagrzewnicach i w podłodze i w dachu ) a pompka działa poprawnie. Klucz do odpowietrzników jest czworokątny.
hili
 
Posty: 6
Dołączył: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 19:10

Postprzez hili » wtorek, 26 kwietnia 2005, 23:04

Witam ponownie
Dzięki za zainteresowanie tematem i podpowiedzi, właśnie uporałem się z problemem. Przy webasto przed pompką płynu rzeczywiście jest zawór elektro-mechaniczny przed którym z koleji jest coś w rodzaju odstojnika. Wszystko to zdemontowałem i wyjąłem na zewnątrz i co się okazało pompka działa poprawnie, zawór elektro-mechaniczny był w pozycji otwartej (mechanicznie) czyli OK natomiast po rozkręceniu odstojnika w środku okazało się że jest filtr wykonany z metalowej siateczki który był całkowicie "zabity" brudem i rdzą. To właśnie ten filtr utrudniał pompce wymuszenie obiegu płynu. Po usunięciu filtru wszystko wróciło do normy.

Mam jeszcze jedno pytanie czy może ktoś wie w jakiej pozycji powinien być zawór elektro-mechaniczny? I jak on właściwie działa? Włącza się sam czy kierowca nim steruje?
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » środa, 27 kwietnia 2005, 09:49

Witam.
Zawór ten działa sam tzn. jeżeli kierowca włączy webasto to cewka zaworu dostanie impuls i otworzy przepływ natomiast jeżeli kierowca załączy klime to cewka dostanie impuls i zamknie obieg gorącego płynu na auto. To mechaniczne otwieranie/zamykanie zaworu używane jest wtedy kiedy cewka jest zepsuta, a chcemy otworzyć bądz zamknąć zawór ( w zależności od tego czy używamy webasta czy klimy ).
PS. Ten filterek który był zabity należy kontrolować bo jego zabicie może doprowadzić do uszkodzenia pompki webasta bądz samego webasta.
Pozdrawiam.
hili
 
Posty: 6
Dołączył: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 19:10

Postprzez hili » środa, 27 kwietnia 2005, 13:23

Witam
Dzięki @slav za odpowiedź naprawdę bardzo mi pomogłeś, widzę że temat Setry jest Ci znany nie od dziś. W związku z czym miałbym jeszcze jedno pytanko, może się orientujesz od czego może być klawisz (włącznik) z napisem "SMOG" znajdujący się nad włącznikiem webasto (tym z czerowoną końcówką)? Po włączeniu tego klawisza miga on na zielono, przy czym ze skrzynki z bezpiecznikami słychać dźwięk porównywalny do dźwieku pracującego przerywacza kierunkowskazów.
Pozdrawiam
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » środa, 27 kwietnia 2005, 18:28

Witam.
W setrze z którą miałem do czynienia była automatyczna klima i nie było takiego klawisza - SMOG. W mercach 303 występuje taki klawisz i tam powoduje on zamknięcie klapek przez które wpada powietrze z zewnątrz autokaru - i mamy wtedy coś w rodzaju obiegu zamkniętego powietrza. Używało się go wtedy gdy np. na dworze był jakiś straszny zapach bądż dym - żeby silniki wentylatorów nie zaciągały go do środka.
Moim zdaniem w setrze będzie on miał analogiczna funkcję ( w setrze 215HD z którą miałem do czynienia automatyczna klima sama sobie otwierała bądż zamykała klapki i dlatego go nie było ). Ale dla pewności mogę postarać się sprawdzić na 100% od czego jest ten klawisz SMOG w Setrze. Jako że jutro rano wyjeżdzam to sprawdze i odpowiem na to dopiero po długim weekendzie.
PS. Jak tak ciągle pyka to coś jest nie tak - poszperam troche po materiałach i może dojde dlaczego tak jest.

Pozdrawiam serdecznie.
hili
 
Posty: 6
Dołączył: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 19:10

Postprzez hili » czwartek, 28 kwietnia 2005, 10:23

Witam
Rzeczywiście w bocznych częściach dachu są pneumatycznie otwierane klapki, tyle że nie otwierają się. Może masz rację, że za pomocą przycisku SMOG steruje się nimi. Dzięki za sugestię. A tak na marginesie to czy dysponujesz jakąś instrukcją lub materiałami dotyczącymi obsługi Setry? Chętnie bym coś takiego kupił.
Pozdrawiam
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » środa, 4 maja 2005, 16:05

Witam.
Sprawdziłem faktycznie jest dokładnie tak jak myślałem. Ten przycisk służy właśnie do otwierania i zamykania tych klapek.

Pozdrawiam.
loudgers
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 13 września 2005, 14:04

Do użytkowników Setry 215HD: jakie silniki montowano do tego wozu? Osobiście miałem okazję przejechać się takim wozem (1991) z silnikiem MB biturbo 12l o mocy 354KM przy 1800 obr, już w przedziale 1100-1400 było duże kopyto, V max 99,5km/h wg tacho ograniczona elektronicznie.
Ostatnio edytowano poniedziałek, 19 września 2005, 13:44 przez loudgers, łącznie edytowano 1 raz
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » wtorek, 13 września 2005, 15:48

Witam.
Mam taka książke wydana na jubileusz Setry. Popatrze w niej - moze tam beda takie dane( bo jest tam wszystko o setrach poczawszy od S6 a skończywszy na serii 400 ). Mysle że jesli to była Setra z 1991 roku to predkość była ograniczana w sposób elektroniczno - mechaniczny. Na silniku przy pompie byl montowany taki silniczek który za pomoca ciegna potrafił zablokować zwiekszanie dawki na pompie wtryskowej. Mozna go było odłączyć i hulaj dusza.

Pozdrawiam.
lukaszooo1990
 
Posty: 3
Dołączył: piątek, 3 grudnia 2010, 17:36

Postprzez lukaszooo1990 » sobota, 4 grudnia 2010, 08:50

witam mam probglem z webasto do stery 215 hr!.. sluchajcie prosze o pomoc bo nie mam pojecia co sie dzieje... czasami jest przeplyw wody i z nawiewow daje cieple powietrze a czasami wcale.. daje zimne jakie bylo.. tak jakby nie bylo obiegu...naprawde nieweim co juz robic..prosze o pomoc...czasami dawalo cieple..na drugi dzien..tak jakby cos blokowalo przeplyw w obiegu..
slav
 
Posty: 26
Dołączył: środa, 16 lutego 2005, 17:44
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez slav » sobota, 4 grudnia 2010, 09:48

Sprawdź to o czym pisaliśmy powyżej.
Następna strona